پس از دوران نوجوانی، در دوران دانشجویی هم یک دور سری ِهری پاتر را تماشا کردم. و باز هم چند هفته پیش یک دور کامل دیگر. هنوز هم جذاب است و پر از معانی مختلف. بخشی از قضیه بخاطر داستان‌نویسی رولینگ است: پسرکی که پسر و مادر را از دست داده و نمی‌داند چرا. با خانواده خاله‌اش زندگی می‌کند و همه اهل خانه ازو متنفرند. از او کناره می‌گیرند. اما هری بیرون از خانه می‌فهمد که چقدر محبوب و معروف است؛ و با هم تا مدت‌ها توجیه نیست که چرا. همه او را به چشم قهرمان و منجی می‌بینند. همه به او حساس‌اند. همه نسبت به او موضع دارند؛ چه به عنوان دوست و چه دژمن.

بخشی از ماندگاری این فیلم‌های هفت‌گانه، مفاهیم جاری در این مجموعه است.  از مهم ترین مضامین دائمی و تکرارشونده فیلم، حس مرگ است. نزدیکی مرگ است. روح است. لب ِتیغ زیستن است. دنیاهایی که مخاطب در پس ِظاهر و این دنیا می‌بیند. معناهایی که از پس ظاهر حوادث و آدم‌ها آشکار می‌شوند. در هری پاتر جهان مثل روایت‌های کهن به دو جبهه خیر و شر بخش می‌شود. جبهه خیر دوستان هری پاتر هستند و از ویژگی‌هایشان فداکاری، مهربانی و حد نگه‌داشتن در استفاده از جادوست. کسانی‌اند که «داوطلبانه» با وُلدِمُرت – نماد شر و جادی سیاه – مبارزه می‌کنند. اما اهالی شر مجبورند. از شر می‌ترسند و از ترس ِولدمورت، عامل شر شده‌اند.

هری پاتر قضاوت کردن را زیر سوال می‌برد. برای مخاطب اهالی هر کدام از جبهه‌های ولدمورت و هری پاتر، از قبل قابل شناسایی نیستند. معمولا تصویر اولیه و قضاوتی که از ِاولین مواجهه با آدم‌ها به دست مخاطب داده می‌شود، نقض می‌شود. همیشه باید تا آخرین لحظه منتظر ماند و قضاوت نکرد تا ماجرا روشن شود. تا معنای حوادث رخ نشان دهند. تا علت‌ها روشن شوند.

در تحلیل و نقد و بررسی سری هری پاتر ادبیات گسترده‌ای وجو دارد؛ چه داستان‌ها و فیلم‌ها. نگاهی به گوگل اسکولار بیندازید. بعد از این همه سال هنوز هم آثار جدیدی در بررسی هری پاتر منتشر می‌شوند. کاش ما هم این‌قدر پیگیر، اهل نقد و بررسی و موشکافی در همه چیز و از ابعاد مختلف بودیم.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

یک قلم متن کاف هيتر mehrsunnovin شبنم پاییزی مرجع خبری تحصیلات تکمیلی نسیم سبز writings that will never be printed دفترچه يادداشت علم . قدرت .خدا